Музикалната телевизионна мрежа MTV, някога определяна като двигател на глобалната поп култура, се подготвя да преустанови излъчването на международните си канали – решение, което според мнозина бележи окончателния залез на една епоха.
Медийният гигант, който понастоящем е собственост на Paramount Skydance, губи битката с конкуренцията на стрийминг услугите и платформи като TikTok и Youtube, и планира мащабни съкращения на портфолиото си. Каналите MTV Music, MTV Hits, както и програмите с музика от 80-те и 90-те години, ще бъдат спрени във Великобритания и редица европейски държави през следващите месеци. Според информацията до края на годината излъчването ще бъде прекратено във Франция, Германия, Полша, Австралия и Бразилия. Основният канал MTV HD ще остане достъпен във Великобритания, но с фокус върху развлекателни предавания, а не върху музикални видеоклипове – тенденция, която мрежата следва от години. Въпреки масовото закриване, в САЩ някои музикални канали ще продължат да функционират.
„MTV не просто отразяваше младата култура – тя я създаваше“, подчертава James Hyman, дългогодишен режисьор и продуцент в MTV Europe, „Беше вълнуващо, защото това беше практически всичко, което хората имаха“, споделя още той. „В акронима MTV „М“ означаваше музика, а тя изчезна“, завършва Hyman.
Според анализатори краят на музикалните канали на MTV подчертава не просто трансформацията на телевизията, а промяната в цялостния начин, по който светът възприема музика, визуални символи и младежка идентичност. Според Kirsty Fairclough, професор в „Манчестър метрополитън юнивърсити“, закриването на каналите „определено бележи края на една епоха в начина, по който възприемаме музиката както визуално, така и културно, защото MTV наистина промени фундаментално поп музиката“. Според нея съвременната публика търси „незабавност“ и „интерактивност“, които традиционната телевизия не може да осигури.
Статистиката потвърждава драстичния спад на интереса. Данни на британската агенция BARB показват, че през юли 2025 г. MTV Music е достигнал едва до 1,3 милиона домакинства във Великобритания, докато през 2001 г. аудиторията на каналите на бранда е надхвърляла 10 милиона.

